Mijn Site
  • Home
  • Nieuwjaarsparty 's
  • Nieuws
  • Geschiedenis
    • Nieuwjaarsparty 2017
    • Heart 'n soul 2015
    • Festival 2015
    • Festival 2013
    • Festival 2011
    • Festival 2009
    • Festival 2007
    • Festival 2005
    • Festival 2003
    • Voormalige Sponsoren
  • De stichting
  • Gastenboek
  • Bands
  • Goede doelen

De bands

Het begin van Textielbeat en de Textielbeat-bands

Festivals en historie

Foto

​Wie herinnert zich niet de eerste Back to the Sixties-avond in de Twentehallen? Langzamerhand groeide deze avonden uit tot ware festivals. En zo zitten we in 1990 voor het eerst in het Enschedese Muziekcentrum. Ook deze avond zal niemand vergeten ! Uitverkocht , een geweldige sfeer en de opbrengst was bestemd voor de goede doelen. Wat al deze avonden , groot en klein, echter gemeen hadden was dat voor een groot deel de organisatie  steeds weer opgebouwd moest worden. Ook moest steeds weer een aantal financiële risiko´s worden genomen.
Een groter nadeel was, dat de her en der opgebouwde know how en ervaring, steeds weer wegvloeide. Vandaar dat een aantal mensen van het eerste uur deskundigheid en ervaring hebben gebundeld om zodoende een hechte struktuur te doen ontstaan en de Stichting was in 1992 een feit. Vooral voor het organiseren van grotere projecten is deze hechte struktuur van belang met (rechts) regels vastgelegd, een eigen kapitaal en een vast bestuur. Door het eigen kapitaal kan een financieel debacle worden voorkomen bij bijvoorbeeld onvoorziene omstandigheden. De opbouw van eigen kapitaal werd gerealiseerd door het batig saldo,van de TextielBeatavond in 1992 in het Circus te Enschede, te reserveren.
​
In de tweede helft van de jaren zestig was Enschede een stad met een bloeiende popcultuur. Nieuwe groepen schoten als paddestoelen uit de grond en de betere bands waren één a twee keer per week te beluisteren in één van de vele buurt- of clubhuizen of toenmalige rockpodia zoals o.a. de Katheeker ( nu Atak ), Cromhof Boerderij , Eastern Star Club, Hotel Modern of Zaal Irene.

Mogen wij u voorstellen...

De bands van TextielBeat

Foto
Max Gout, Theo de Vries, Jos de Vries, Benni van der Meer, Frans Kuipers, Ipo Oosterhuis
Black Devils

De Black Devils zijn bekend van hun werk in café Engels. De band is echter vooral actief buiten Enschede. Eerste helft 1967 vertrekt Frans Kuiper naar de band HUN. Ipo Oosterhuis komt van HUN naar The Black Devils. Begin 1968 houdt de band op te bestaan.​

Foto
Beppy Kamphuis, Reihe Velders,Toon Hebink, Bertus Goosen, Hans Kamphuis
Centurions

​De sixtee-band Centurions heeft al enkele ervaring op het podium van de TextielBeat. Zo maakte zij hun debuut tijdens de TextielBeat uit 2013. Met: ​Beppy Kamphuis, Reihe Velders,Toon Hebink, Bertus Goosen en Hans Kamphuis in de vroege zestiger jaren. ​

Foto
Hans Sullewsky, Bert Baarslag, Koos Wiekenkamp, Ard Weeink, Martin Robers, Gerard Keizer
The Nightstars   www.thenightstars.nl

We moeten terug in de tijd, zaal Kemperink Tubbergen nov. 1966.Vele bekende artiesten werden geboekt om de (bijna lege zaal) nieuw leven in te blazen,helaas…….Een onbekend bandje opgepikt op de Oldenzaalse kermis werd voor een optreden geboekt, en 3 weken later was de zaal vol,ja stampvol.The Nightstars werden vanaf die tijd razend populair, dat resulteerde in kontrakten vooral inmidden – noord en oost Nederland en Duitsland.

Foto
Henk Bruinewoud, Aloys van der Zwaan, Simon Duivelaar, Johan Aldenkamp, Henny Lubben, Martin Hofman
Honest Men

(The) Honest Men is een close harmony groep uit Enschede met leadzanger Henk Bruinewoud (later naar The Buffoons). Op het repertoire staan ook nummers van The Hollies en The Fortunes.

Foto
Old Stars Band

​De OldStarsBand wordt gevormd door sixties-muzikanten die in een band hebben gespeeld en, om wat voor reden dan ook, niet meer spelen. Elke 2 jaar is er het verrassing hoe de OSB weer op de planken komt!

Foto
Marcel Slot, Wally Wanrooij, Charles Hazewinkel, Willem Kistemaker, Ike Kluss, Wim Mendel
ZUV-X-8

Waarschijnlijk hadden bezoeken aan het roemruchte Beat town en de optredens van Les Centurions (later First Move) ermee te maken, dat in 1965 Marcel Slot en Wally Wanrooij besloten om een band op te richten, samen met Charles Hazewinkel, Willem Kistemaker, Ike Kluss en Wim Mendel. Arie Hoekman werd manager. Ziedaar, Route '66 werd geboren. 
Ondanks de onstuitbare geestdrift en motivatie is het enige verschil met de jaren '60, dat muziek maken en optreden voor de leden van ZUV-X-8 nu een echte hobby is geworden en goed te combineren is. Muziek is voor ZUV-X-8: a way of life.

Foto
Max Gout , Henk Huizing, George Elias, Ben van de Meer, Richard Hauer, Dick Vogelenzang, Harry Hesselink, Arnold Waccary, Ria Waccary
StJohn's Family   www.stjohnsfamily.nl

Onlangs zag ik een muziekspecial van de King of Soul, Mr James Brown. In zijn glorietijd de held van de zwarte bevolking van de USA, en voor zovelen een voorbeeld. Zijn onnavolgbare verschijning, Ik herinner me deze nog levendig,met toen nog Roy Breton van Groll, in een achterkamer aan de Jan Vermeerstraat. In 1968 werd ik samen met Harry Hesselink en multi-groepist Henk Huizing (Hun en Source) bij de groep ingelijfd. De naam was inmiddels veranderd in St. John's Family.

Repeteren met de band vonden mijn ouders goed, maar toen het op optreden aankwam sloeg mijn moeder de schrik om het hart. Toen de jongens voor de eerste keer voorreden om me op te halen werden ze één voor één binnengeroepen, alwaarze hen op hun verantwoordelijk-heden wees. Ze moesten haar plechtig beloven toch serieus een oogje in het zeil te houden en goed op te passen. (tekst Ria Cousijnsen)De St. John's Family speelde veel in Duitsland, o.a. in Osnabruck (Haus der Jugend) en Rheine, het noorden van Nederland en natuurlijk in het eigen Enschede, waar het buurthuizencircuit niet overgeslagen kon worden. De blazerssectie is sinds het eerste Textielbeatfestival in 1990 uitgebreid met een saxofonist.

Foto
Siegbert Seliger, Martin Koops, Klaas Dikken, Rene Elschot, Frans Fonferek, Eddy Becker, Arno ter Stege.
​Rowdy's

Ontstaan in het eind van het jaar 1963 met Siegbert Seliger, Martin Koops, Klaas Dikken
Rene Elschot en Frans Fonferek, later aangevuld met Eddy Becker en Arno ter Stege.
Jongens die geïnspireerd waren door muziek van Jerry Lee Lewis, Little Richard, Fats Domino, Chuck Berry en nog vele andere rockers van die tijd, eind 50 en begin 60e jaren.


Foto
Jan Rauhe, George Elias, Henk Huizing, Johnny Garside, Johnny ter Bogt
Source

Eerst was het de fiets, later de bakfiets: dit waren zo ongeveer de beschikbare vervoersmiddelen van vele zestiger jaren groepen naar optredens, zo ook van de Source. De groepsleden waren nog jong, zo´n 17 jaar, toen ze begonnen in 1967. George Elias was de jongste, hij was vijftien. Eerst repeteerden ze een jaar voordat ze optraden. In 1968 was de Sloep de plaats van het eerst optreden, waar de Source speelde tegen entreegeld. Hiervan werd vervolgens de huur voor de installatie aan Arend Assink ( wie anders?) betaald en werden snaren en stokken gekocht. Ze hadden een repertoire van zo´n twintig nummers. Was dit na een tijdje op, begonnen ze gewoon weer opnieuw. Soms werd een nummer wel zeven keer op een avond gespeeld.

Foto
Martin Evertzen, Arno Evertzen, Erwin Schuitemaker, Sjoerd Schuitemaker, Ike Kluss, Jan Velders
Running Team
​
Aan de Oostveenweg in Enschede, boven de kruidenierszaak van de ouders van Willem Reimerink (thans drummer Zuv-x-8) is Running Team in 1966 begonnen. Het repeteren op ‘oude radio’s’ groeide uit naar het meer serieuze werk en al snel volgden de eerste optredens in het Twentse clubhuiscircuit, waarbij het repertoire in de praktijk korter bleek te zijn dan tijdens het reperteren. Slim herhalen en ‘verzoeknummertjes’ boden uitkomst. Na enige wisselingen bestond Running Team uit Jean Schuitemaker (bas/orgel), Martin Evertzen (zang) en iets later Arno Evertzen (sologitaar). Als drummer werd Erwin Schuitemaker (toen 11 jaar en nauwelijks groter dan de bass-drum) over- en binnengehaald en daarmee was de kern van de band geboren. Het repertoire bestond veelal uit blues, rock and roll en soul. Van John Mayall, Rolling Stones tot Otis Redding

Foto
Ronal Four

'Attentie mensen, vanavond speelt in Plataanstraat 50 (Smurff), Ronal Four. Aanvang 19.30, entree f 1,- '' Zo luidt de tekst van een aankondiging van een optreden van de Ronal Four, dat in '65 werd opgericht en vier jaar heeft bestaan. Een voor die tijd zeer professionele groep, getuige de eerste prijs die zij tijdens een talentenjacht in Almelo in de wacht wisten te slepen. Juryleden waren o.a. Kees van Zijtveld (AVRO) en Jos van Vliet (Veronica) die de prijs overhandigde. Ronal Four wist met 213 punten te eindigen, nog voor de Scouts uit Beverwijk (210,5 punten).

Foto
Wim de Vos, Guus Vaanholt, Hummy en Steffy Meyling, Harry Knipmeier
Refreshers 

Met: Wim de Vos, Guus Vaanholt, Hummy en Steffy Meyling, Harry Knipmeier.

​Verhaaltje???

Foto
Frans Schaddelee, Jannie Talman, Addy Rietman, Chris te Wolde, Herman Hanauer, Eduard Hanauer.
Rabbits   www.rabbits60.nl
​
In 1967, was het voor de mannen van de Rabbits minimaal vier keer per week raak: repeteren en nog eens repeteren en ook nog twee tot drie keer optreden in het weekeinde. Hoewel de Rabbits slechts twee jaar heeft bestaan (1967-1969), heeft de groep deze korte tijd wel zeer intensief geleefd en beleefd.
Volgens de leden waren het ´de mooiste muzikale jaren van hun leven´. Het was de periode dat een bloem in het haar erbij hoorde.
​
Die veelheid aan kleuren kwam niet alleen tot uiting in de kleding van de groepsleden (met name Herman Hanauer), maar ook in het repertoire. Waren het in de beginfase hits in die sfeer (Carrie Anne en Happy Together), al snel werd het repertoire uitgebreid.
Een goed geolied instrumentaal en vijf zangstemmen vormden de basis voor een pittig-melodieus repertoire. De jaren '70 kwamen in zicht en dat was voor een uitgesproken 60-er jaren groep ( en dat waren The Rabbits zeker) aanleiding te stoppen.

Foto
Sies Baart, Cuby ter Haar, Harry Thijssen, Tonny Wigbers, Frans Smit en Johan Germes.
Just for Fun
​

Zeg je Just fur Fun, dan zeg je Cuby and the Blizzards en John Mayall. In 1966 werd de groep opgericht door een stel jongens die regelmatig in de Bijenkorf aan de Walstraat vertoefden en wel iets in muziek zagen. Zij waren van het kaliber ruwe bolster, blanke pit. Altijd voorzien van een eigen grote aanhang en hun eigen beatgirls, maakten ze menig buurthuis onveilig.

​Just for Fun is de enige groep (tot zover bij het Textielbeat-bestuur bekend) die een proces-verbaal aan de broek kreeg en zich voor een kantonrechter heeft moeten verantwoorden voor het .(...) produ ceren von hinderlijk geluid, hetgeen bij politieverordening verboden is (...) '.Eis voor alle vijf de groepsleden: een boete van f 10, subs. 2 d.h. Vonnis conform. De adoratie voor hun idolen werd gehonoreerd toen Just for Fun het voorprogramma mocht verzorgen van zowel Cuby als John Mayall in Musis Sacrum in Arnhem.

Foto
Henny Schiphauwer, Herman Cousijnsen, Anne Nijboer, Hans Trentelman en Jan le Loux 
Indeeds
​

Halverwege de zestiger jaren zochten Henny Schiphauwer en Jan le Loux ( nu voorzitter Textielbeat) een drummer om samen een bandje te beginnen. Op een zaterdagmiddag werd er een afspraak gepland met een zekere Herman Cousijnsen die was voorgesteld via een vriend. De eerste indruk was al direct goed want de haarlengte van Herman had al het niveau van de lengte van groepen als Q65 en Outsiders.
De Indeeds was een feit. Met allerlei hulpmiddelen werd hard aan het imago gewerkt. Broeken en overhemden werden ingenaaid en stickers en foto´s driftig verspreid.
Het eerste optreden van The Indeeds vond plaats op 04 Maart 1967. Daarvoor werd er flink gereperteerd in de slaapkamer aan de Minkmaatstraat. Inmiddels was Anne Nijboer en iets later Hans Trentelman van de partij. Het repertoire bestond uit nummers van Them, John Mayall , Cuby, Q65 en Outsiders.
Zelfs een heuse Manager ontbrak niet. Eerst Jan v.d. Wetering en later, een Duitser, genaamd Günter Dieker.
Hoogtepunten zijn een eerste prijs op een talentenjacht ten behoeve van 100-jaar Metaalstad te Hengelo. Een optreden in Vierhouten (Gld), op een van de grootste campings indertijd, mag tevens als een bijzondere ervaring worden beschouwd. De muzikale kunsten vertonen voor een westers publiek is toch weer wat anders dan spelen in het clubhuiscircuit in Enschede.

Foto
Bertie ten Donkelaar, Ipo Oosterhuis, Henk van de Wetering , Wim ter Maat en Henri Wilmink
HUN
​
Repeteren deden ze vaak, HUN, soms wel drie keer per week, in de voorkamer van het ouderlijk huis van Bertie ten Donkelaar. Met hulp van familie en vrienden werden de eerste optredens georganiseerd, in een houten gebouwtje achter de Jannink-fabriek, het Zuiderspoor.
HUN was een van de eerste groepen die het haar liet groeien en echte rock-kleding droeg. Diverse clubhuizen en speeltuingebouwen in Enschede werden voorzien van voor die tijd ruige muziek. De fans kwamen van het Pathmos, Acacia , Boswinkel , Stadsveld en Twekkelerveld, en vergezelden de groep op hun Puchjes,Tomosjes, Mobiletjes en Kreidlers.

Foto
Bert ter Brugge, Gerrit Trip, Folkert ter horst,Bert Snels, Cor en Ab, Bert ter Brugge, Gerrit Trip en Frank Guitar ter Riet.
Highway

"Bij de Firma Knoop stond ie in de etalage, mijn eerste akoestische gitaar, voor f 14. En de 'ouwe' Knoop zei toen tegen mij, dat ik maar weer eens een keer terug moest komen, want mijn handen waren nog veel te klein en mijn vingers dus te kort om de hals van de gitaar te kunnen omklemmen." Bert ter Brugge is aan het woord. Wat de ouwe gitaarhandelaar indertijd niet kon bevroeden was dat Bert ter Brugge, de toenmalige zanger/gitarist, enige jaren later in Schotland in de studio van de wereldberoemde groep 10CC, drie weken lang opnames stond te maken voor een langspeelplaat. Het eerste optreden van Highway '61, in 1964, was in Winterswijk. De heren hadden ruim twee weken nodig om zich hierop mentaal voor te bereiden. Met knikkende knieen en trillende vingers gingen de muzikanten het podium op voor zo'n 40 a 50 bezoekers. De onkosten stegen zoals dat bij veel bandies in die tijd,
boven de gages uit. "Maar we hadden het ervoor over", aldus Bert. Feilloos noemt hij nu nog de installatie waarmee Highway '61 begon. "Dat was een Blauwpunkt HL524, een Phjlips KS 628, en een Grundig Hightop met basreflex speaker.

Foto
Egbert de Wit, Koos Wiekenkamp, Wim Gerritsen, Buddy Velthuizen
Chains   www.thechains.nl

De Jan Vermeer Mulo op het Stadsveld was decor bij de oprichting van de Chains. Een tijdlang serieus repeteren begon in 1965 vruchten af te werpen en de optredens dienden zich aan. Het eerste optreden van de groep ligt de leden nog vers in het geheugen. Tijdens het nummer Don't throw your love away kreeg de zanger een blackout en kon zich met geen mogelijkheid meer de tekst herinneren. Egbert de Wit, Koos Wieken-kamp, Buddy Veldhuizen en Wim Gerritsen hadden bij een ander optreden, in Lichtenvoorde, de Buffoons in hun 'voorprogramma'. De jongens van de Buffoons konden niet een hele avond optreden wegens verplichtingen elders.
En zo kwam het dat de Chains hun partij moest over-nemen. Velen waren in de zestiger jaren op zoek naar een eigen identiteit, zo ook de Chains. ze specialiseerden zich in het repertoire van de Searchers en schaften zich een groepsoutfit aan: grijze coltruien met de naam van de band en paarse t-shirts.


Foto
Chris Hofman, Rob Huysman, Ike Kluss, Dick Dijkstra, Marcel Slot, Ton Völker, Arnold Wegkamp
Butterfly   www.members.home.nl
​
Het is 1967. Een paar muziekliefhebbers repeteren regelmatig op mooie liedjes uit die tijd. Vooral muziek van the Hollies, Ivy League, Beach Boys, Everly Brothers, Bee Gees en andere vocaal-gerichte zestiger jaren pop-muziek heeft de voorkeur. De meeste muzikanten zitten in het laatste jaar van de Aloysius-ULO. De kans om op te treden komt bij het afscheidsfeest nadat het diploma binnen is.
De band noemt zich "Butterfly", naar één van de mooiste Hollies-elpees uit die tijd. En het optreden wordt een daverend succes. Ook na de ULO speelt de band nog een poosje door, maar gaat uiteindelijk uit elkaar omdat enkele bandleden tijdelijk uit Enschede vertrekken. Tijdens de ULO-reunie 15 jaar later in 1983 speelt Butterfly nog een keer: er wordt een medley gespeeld van de zo populaire zestiger jaren nummers waar de groep destijds ook succesvol mee was. Dit jaar zal de band zes sixties nummers spelen uit die 'beruchte ' zestiger jaren.
Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Home
  • Nieuwjaarsparty 's
  • Nieuws
  • Geschiedenis
    • Nieuwjaarsparty 2017
    • Heart 'n soul 2015
    • Festival 2015
    • Festival 2013
    • Festival 2011
    • Festival 2009
    • Festival 2007
    • Festival 2005
    • Festival 2003
    • Voormalige Sponsoren
  • De stichting
  • Gastenboek
  • Bands
  • Goede doelen